Grywalizacja znana również pod nazwami gamifikacja i gryfikacja funkcjonuje w edukacji już od dłuższego czasu.
Szkolenia, szczególnie z kompetencji miękkich, zawsze posiadały w swoim zakresie ćwiczenia pozwalające sprawdzić umiejętność zastosowania uczonych umiejętności. Okazuje się, że często ćwiczenia właśnie były najbardziej zapamiętanymi elementami całego szkolenia.
Nauczanie przez grywalizację promują wykładowcy amerykańskich uniwersytetów, na czele z Lee Sheldonem z Indiana University, który jest pionierem tej dziedziny. Właśnie on uważany jest za twórcę dzisiejszych standardów grywalizacji.
Powstają również szkoły niższego szczebla, w których nauka odbywa się z wykorzystaniem grywalizacji. Taką szkołą jest chociażby Playmaker School – projekt założony przez fundację Melindę i Billa Gatesów.
Należy również wspomnieć szkołę, w której edukacja opiera się w całości na grywalizacji – Quest to Learn, która powstała dzięki wsparciu Fundacji MacArthurów. Uczniowie podejmują tam wyzwania i wyruszają na misje, podczas których rozwiązują złożone problemy, zamiast tradycyjnego przesiadywania w salach lekcyjnych.